Stránky

pondelok 10. júna 2013

Ži ako "Warrior"

Dostal som sa k zaujímavej knihe s názvom "The Warrior Diet" alebo Strava Bojovníka. Keď vidíme slovo "diet" hneď nás napadne diéta. Autor tejto knihy Ori Hofmekler to neberie ako diétu ale ako životný štýl. A o čom je vlastne táto kniha? V jednoduchosti povedané: originálny, charakteristický a uspokojivý stravovací plán, ktorý je doplnený aj receptami a cvikmi.

Pohľad do histórie

warior dieta
Čím sa dnes líšime od našich predkov? To je prvá otázka, ktorú by sme si mali povedať. Podľa mňa sa líšime v mnohých veciach. Narozdiel od našich predkov si žijeme ako králi. Máme zabezpečenú stravu o ktorú nemusíme bojovať, prácu máme zaplatenú, máme slobodu sebarozvíjania a vo svojej podstate sme slobodný konať. Čo však máme spoločné je náš organizmus a určitý genetický kód ako "prežiť". Áno, tak ako aj v minulosti aj dnes je spoločnosť rozdelená na dve skupiny, tí ktorí musia pracovať/bojovať aby prežili a potom tí ktorí nemusia. Zameriam sa teraz na skupinu pracujúcich/bojujúcich. Kedy myslíte, že mali čas na jedenie? No len večer, keď bolo všetko hotové alebo dobojované. A ako vypadali po fyzickej stránke? Trošku to preženiem, ale stačí si pozrieť film 300 a môžte si spraviť svoju predstavu. Bojovníci, lovci nemali čas vysedávať celé dni a napchávať sa jedlom. Jedli až večer, keď oslavovali víťazstvo bitky a lovci oslavovali úlovok, ktorý celý deň lovili. A keď už oslavovali tak to bola oslava ako sa patrí. Najedli sa koľko len vládali a predsa stále vypadali perfektne, efektívne svaly s minimálnym tukom. To je sen každého dnešného športovca, ale aj väčšiny z nás. 

Použitie v dnešnom svete

Čo si zapamätať z týchto poznatkov z histórie? Náš organizmus je rovnaký ako aj v minulosti, bude sa správať rovnako ak mu vytvoríme spomenuté podmienky. Neznamená to však, že pôjdeme teraz bojovať alebo loviť zver aby sme mohli večer oslavovať a hodovať. Náš boj sa zmenil a to sú naše tréningové plány a ulovenie zveri dnes nahradilo nákup potravín. Preto je dôležité aby bol tréning zameraný na všetky pohybové aktivity (rýchlosť, sila, vytrvalosť, pružnosť). Takisto aj výber potravín musí byť ten správny. Produkty, ktoré sú prírodné a najmenej sa upravujú je tá správna voľba. Aj keď to vyjde trošku drahšie, naše telo a orgány sa nám poďakujú. 

Čo znamená žiť ako "Warrior"?

Dosť bolo úvodných obkecov. Je na čase aby som konečne prezradil čo všetko obnáša život "Warriora". Netreba sa hneď zľaknúť čo sa práve dočítaš, skús dočítať celý článok a potom uvidíš či to vyskúšaš alebo ostaneš ďalej sedieť pri PC a napchávať sa nezdravými potravinami a potom neskôr s hrôzou v zrkadle zistiť na koho sa pozeráš. Na to začneš aplikovať nejakú diétu, ktorá nebude mať žiadne výsledky alebo len minimálne. OK, takže teraz už k veci.

Stravovanie bojovníka je akési praktické využitie knihy Maximum svalov a Minimum tuku, ktorá je rozobraná tu na blogu v desiatich článkoch. Takže odporúčam prečítať tieto články pre jasné a rýchlejšie pochopenie celého problému. Ak máte prečítané (ak celú knihu a vydržali ste čítať až dokonca, patrí vám diplom z biológie) môžme sa do toho pustiť.

Stravovanie bojovníka je založené na jedení jedného hlavného jedla večer. Princíp tohto stravovania spočíva v striedaní fáz hladovania a prejedania. Pre našu smolu trvá fáza hladovania dlhšie. Presnejšie povedané trvá od rána keď sa zobudíme až do večera, kde prichádza fáza prejedania. Nejedná sa však o hladovanie typu "nedať do úst nič okrem vody". Táto fáza slúži na detoxifikáciu (očista) organizmu. No fáza prejedania znamená presne to isté čo si myslíte "zjesť všetko čo vidím". Môžme sa teda pustiť čo a kedy môžem jesť a piť.

Kedy a čo jesť a piť

Pravidlo č.1:
Jesť surovú zeleninu a ovocie počas dňa, večer jesť jedlo všetkých skupín (bielkoviny, tuky, sacharidy)
Pravidlo č.2:
Piť množstvo čistej vody.

Takže čo (ne)jesť počas dňa:
Vypiť hneď po zobudení aspoň jeden dva poháre čistej vody, počas dňa takisto piť dostatok tekutín. Môžte si dať šálku kávy a takisto piť veľa čaju bez prisladenia (najlepšie zelený ). Zeleninu a ovocie jesť surové, bez žiadnej tepelnej úpravy. Ak sa cítite veľmi hladný a nezvykli ste si ešte na fázu hladovania, môžte si dať aj trocha bielkovín vajcia, kuracie prsia, morčacie prsia, ryba, biely jogurt, cottage alebo proteínový shake. Zásada je nemixovať bielkoviny a jesť ich iba 1x počas dňa. Najdôležitejšia zásada je zdržanie sa akýchkoľvek sacharidov (zeleninu do toho nerátame) vrátane ovocia s vysokým GI - hrozno, pomaranč, jablko. Najlepšie sa je stravovať zeleninou a ich šťavami, dôležitá je čerstvosť šťavy (max 10min od výroby, takže žiadne kúpené šťavy v supermarkete). Spestriť deň môžu orechy a iné doplnky (vitamín C, glutamín, ginko).

"Here Comes the Boom" alebo Prejedanie
Máme odpracované (školáci doštudované), za sebou kvalitný tréning zahrňujúci rýchlosť, vytrvalosť, sila, pružnosť a konečne sme sa dočkali vytúženého jedla. Môžme zjesť koľko chceme zo všetkých skupín jedál (bielkoviny, tuky, sacharidy) pokiaľ dodržíme pravidlá stravovania bojovníka.
Pravidlo č.1: Začni jesť najskôr zelenú listovú zeleninu. (najlepšie mix rôznych šalátov s olivovým olejom)
Pravidlo č.2: Pokračuj bielkovinami (kuracie prsia, morčacie prsia, ryby, vajcia, cottage), uvarenou zeleninou (brokolica, karfiol, cuketa, mrkva, hríby, struky) a tukmi (esenciálne mastné kyseliny, mandle, avokádo, maslo).
Pravidlo č.3: Dokonči jedenie so sacharidmi (hnedá ryža, zemiaky, obilniny).
Pravidlo č.4: Prestaň jesť keď cítiš viac smäd ako hlad.

Funguje to?

Poviete si OK, možno sa do toho pustím ale naozaj môžem očakávať želaný výsledok. Autor knihy sľubuje želaný výsledok, ktorý sa začne prejavovať po prvých pár dňoch resp. týždňoch. Rozhodne dodáva, že použitím jeho metódy dosiahnete pevné,svalnaté, funkčné tele s minimom tuku za minimálny čas. 

Po prečítaní obidvoch kníh (Maximum muscle Minimum fat, The Warrior Diet) som si povedal, že toto stravovanie vyskúšam aj ja. Nie s cieľom zhodiť kilá, práve naopak. Môj cieľ je získať čistú svalovú hmotu a pritom mať minimum tuku. Aplikujem to zatiaľ týždeň (od 3.6.2013) a prejavujú sa už prvé výsledky vo viditeľnosť slávneho "sixpacku". 

Moje doterajšie skúsenosti a rady

Veľa síce toho ešte možno neporadím, ale možno to niekomu pomôže. Zvykanie na tento typ stravovania neberiem veľmi tragicky. Možno som vo výhode, lebo doteraz som bol na nízkosacharidovej strave (cez deň som takisto nejedol sacharidy), takže vydržať bez sacharidov mi nerobí problém. Počas dňa nepociťujem hlad skoro vôbec. Ráno si dám pohár vody a urobím si aj čaj hodím do seba nejaké vitamíny. Ak mám možnosť tak počas dňa si dám zeleninovú šťavu (mrka, zázvor, repa). Odporúčam bobule (jahody, černice, čučoriedky), ktoré majú nízky GI a sú takisto výborné detoxifikanty. Ja si ich pridávam do bieleho jogurtu alebo ich jem samostatné. Toto je všetko čo mám počas dňa. Podvečer (cca o 18:00) mám tréning, ktorý trvá 30-45min. Po odcvičení si začínam pripravovať jedlo (veľa jedla). Moje jedenie trvá približne do deviatej (aj s malými prestávkami na prípravu ďalšieho jedla). Nakoniec pred spaním si ešte dám proteín shake a šup do postele a ráno začínam odznova. 

Takže sa chceš do toho pustiť ale máš ešte nejaké nejasnosti, kľudne mi napíš a rád poradím. 

The Warrior Diet - Ori Hofmekler môžete kúpiť v e-shopoch za cenu od (Zdroj: Heureka.sk)
Porovnať ceny >>

3 komentáre:

  1. Ahoj ja to robím tak že o 17;30 mám 50 - 60g listovej zeleniny plus nejaké semienka s olivovým olejom a a hneď za tým 180 g morčacie ho mäsa, cottag zdravé tuky a okolo 20:00 mám 2 vaječné bielka 1 žĺtko a 30 g nejakých sacharidov

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobry den mam nejake nejasnosti ohladom stravi The Warrior Diet z hladom k tomu ze neviem po anglicki tak som
    tu knihu nekupoval ale moja otazka je ci to budem robit spravne ak po prebudeni nic nebudem jest iba si dam pohar
    vody a caj a az do obeda kedy si dam iba protein z vodou alebo mozno lepsie protein z 30% smotanov a potom
    o 18:00 trening silovi tak 45 minut a po treningu prve jedlo zeleninu (listovi salat por cvikla avokado cibula
    tekvicove semiacka mandle a to zaliat olovovim olejom) a potom co uz mi nieje jasne si mam dat hnet mäso z uvarenou zeleninou
    ci mam pockat par minut a co sa tika pravidla 3:Dokonči jedenie so sacharidmi ( ryža, zemiaky, obilniny) to
    tiez treba niejak pockat par minut alebo zjest sacharidi hnet ako dojem mäso a z uvarenou zeleninou a este to mam zjest
    napriklad iba cisti zemiak ci cistu ryzu bez nicoho lem to tak do seba nametat ? a potom pred spanim zase protein?
    a este by ma zaujimalo ci to este stale dodrzujete a ake mate vysledki za odpoved dakujem popripade mi mozte aj napisat
    na email janoss5806@gmail.com za odpoved vopred Dakujem a velmi by mi pomohla.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobry den mam nejake nejasnosti ohladom stravi The Warrior Diet z hladom k tomu ze neviem po anglicki tak som
    tu knihu nekupoval ale moja otazka je ci to budem robit spravne ak po prebudeni nic nebudem jest iba si dam pohar
    vody a caj a az do obeda kedy si dam iba protein z vodou alebo mozno lepsie protein z 30% smotanov a potom
    o 18:00 trening silovi tak 45 minut a po treningu prve jedlo zeleninu (listovi salat por cvikla avokado cibula
    tekvicove semiacka mandle a to zaliat olovovim olejom) a potom co uz mi nieje jasne si mam dat hnet mäso z uvarenou zeleninou
    ci mam pockat par minut a co sa tika pravidla 3:Dokonči jedenie so sacharidmi ( ryža, zemiaky, obilniny) to
    tiez treba niejak pockat par minut alebo zjest sacharidi hnet ako dojem mäso a z uvarenou zeleninou a este to mam zjest
    napriklad iba cisti zemiak ci cistu ryzu bez nicoho lem to tak do seba nametat ? a potom pred spanim zase protein?
    a este by ma zaujimalo ci to este stale dodrzujete a ake mate vysledki za odpoved dakujem popripade mi mozte aj napisat
    na email janoss5806@gmail.com za odpoved vopred Dakujem a velmi by mi pomohla.

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Get this tabber widget

Za posledných 7 dní

Za posledných 30 dní

Za celé obdobie