Stránky

nedeľa 19. mája 2013

MAXIMUM SVALOV a MINIMUM TUKU: 4. časť (Tuky)

Sú pre naše telo potrebné tuky? Naozaj ich potrebujeme?  Načo vlastne slúžia a aké sú ich výhody či nevýhody? Všetko sa dozviete v nasledujúcich riadkoch. Mastné kyseliny majú veľký podiel na tvorbe svalov a strate tukov. Tuk je stavebným prvkom všetkých bunkových membrán a čo takisto je prvoradý zdroj energie pre budovanie kostrového svalstva. Čo je však najviac dôležité, isté mastné kyseliny vytvárajú hormóny, ktoré majú efekt na telo pri regulácií anabolických a katabolických procesoch.

Dobré tuky, zlé tuky

Mastné kyseliny si získali reputáciu dobrých alebo zlých tukov, ale tieto tvrdenia sú niekedy klamné a nie je všetko tak ako sa zdá a ako z každej strany počúvame, že máme obmedziť príjem tukov. Kvôli nevedomosti a strachu zo smrti vnímame tieto „zlé“ tuky ako niečo čomu sa máme vyhýbať, nejesť tukové jedlá.

Mäso je historicky považované za veľmi vzácne a určené pre bojovníkov. Dnes je považované za najlepšie jedlo na tvorbu svalov. Antropológovia však tvrdia, že od doby kamennej sa naše telo veľmi nezmenilo. Naše telo je stále biologicky navrhnuté k úžitku z ulovenej stravy bohatej na tuky.

Načo sú dobré tuky

Tuk v tele zohráva komplexnú rolu, ktorá zahŕňa schopnosť generovať energiu, zvládať stres a lepšie zvládnutie náročných situácií vďaka čomu dokážeme lepšie „prežiť“. Tieto úlohy sú čiastočne riadené aj esenciálnymi mastnými kyselinami (EMK). Esenciálne mastné kyseliny sú najviac dôležitými tukmi  v tele, ktoré nás držia pri živote. Slovo esenciálne znamená, že EMK nie sú produkované v tele a preto musia byť prijímané v strave.
Rybí olej, ktorý obsahuje omega-3 EMK je považovaný za jeden z najlepších výživových produktov zdravej výživy. Omega-3 EMK sa aktívne zapájajú do biologických funkcií ako je zmierňovanie bolesti a zápalu, znižovanie krvného tlaku a cholesterolu, zlepšovanie citlivosti na inzulín a obmedzovanie nadmernej estrogénnej aktivity.

Rovnováha EMK

Omega-3 a omega-6 EMK sú medzi sebou v určitej rovnováhe. Obidve mastné kyseliny sú pre náš organizmus veľmi dôležité. Keď sú EMK v rovnováhe, ľahšie sa upevňuje zdravie a vitálnosť. Naopak, v nerovnováhe alebo nedostatku EMK môže viesť k chronickému užívaniu jednej  EMK nad druhov. To môže zapríčiniť rôzne choroby alebo aj skolabovanie metabolizmu. Napriek tomu sú omega-3 stálym nedostatkom v našej spoločnosti. Prebytok omega-6 olejov v našej strave (kukuričný, repkový, slnečnicový olej) často narušuje rovnováhu EMK v tele.
Ľudí, ktorí trpia z akútnych či chronických zápalov z chorôb, zranení by mali zvýšiť konzumáciu omega-3 EMK, ktoré sa nachádzajú najmä v konopnom, ľanovom a rybacom oleji. Konzumácia omega-3 a omega-6 EMK by mala byť zhruba 2:1 alebo aj 3:1.
Tí čo chcú maximalizovať rast by mali mať prijímať o trochu viac omega-6. Nie však pomocou olejov spomínaných vyššie ale radšej zvýšením príjmu domácich vajec a mliečnych výrobkov. Tieto potraviny sú považované za najviac prospešné k získaniu svalovej hmoty. Iné jedlá, bohaté na mastné kyseliny, ktoré podporujú sexualitu a silu sú orechy a semiačka.

Záver

Tuky sú na fungovanie nášho organizmu veľmi dôležité, preto sa netreba báť jesť jedlá bohaté na tuky. Pozor si však treba dávať na rafinované oleje typu slnečnicový, repkový. Ako náhradu radšej siahnuť po klasickej bravčovej masti. Konzumáciou tukov telo vyrába aj potrebnú energiu a s pravidelným cvičením sa zvyšuje energetický výdaj, čím sa zrýchľuje aj metabolizmus a potom si môžeme dovoliť aj viac zjesť.   

Články:
12 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10

Pozri aj



Maximum Muscle Minimum Fat - Ori Hofmekler môžete kúpiť v e-shopoch za cenu od (Zdroj: Heureka.sk)
Porovnať ceny >>

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Get this tabber widget

Za posledných 7 dní

Za posledných 30 dní

Za celé obdobie

Najnovšie články